36 jaar de Stadsbus in Amby Deel 3

Uit Amiepedia
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

De stadsbus, een vertrouwd vervoermiddel in het Ambyse stratenbeeld. In eerdere artikelen lazen we in het eerste deel over de intrede van de stadsbus in Amby in 1970 en in het tweede deel konden we lezen over de stadsbus in Amby vanaf eind jaren 1970. Inmiddels zijn er weer een groot aantal mooie dia’s van stadsbusfotograaf Laurent Bollen ingescand, waaronder de beelden van de nieuwe busroute door de Hovenbuurt in 1977. Behalve de typische bussen geven deze foto’s ook een mooie sfeer van de Ambyse straten destijds. Lees u mee in het derde deel over de Stadsbus?

Een nieuwe woonwijk

De stadsbus in juni 1974 aan het nog vrij nieuwe Lindenplein
De karakteristieke gele stadsbus in oktober 1975 aan het Lindenplein

In het midden van de jaren 1970 verrijst Achter de Hoven (“hoven” is een ouderwets woord voor moestuinen) van de Ambyerstraat-Noord: de “Hovenbuurt”. Tot 1975 is de busroute aan de oostzijde van de Ambyerstraat nog beperkt tot het kleine rondje Lindenplein. Op de linker foto van het Lindenplein kunnen we in juni 1974 helemaal doorkijken tot boven aan de Kuitenberg/Rasberg. Op de rechterfoto uit oktober 1975 zijn de woningen van de Laurierhoven al helemaal afgebouwd, zoals te zien is achter de bus

Eveneens in oktober 1975 werd deze foto gemaakt aan de toen nog erg rustige Ambyerstraat Noord, de bus rijdt net weg van de halte.
De halte aan het Severenplein met een typisch geel 'bushokje'. Let ook op hoe weinig auto's er op straat staan!


In de rest van het dorp is het in oktober 1975 zo te zien nog relatief rustig. We zien vooral veel fietsers en weinig rijdende auto’s op de weg. Voor het comfort van de reizigers zijn twee mooie, gele bushokjes geplaatst om droog te kunnen wachten op de bus.


Fotoshoot aan het Lindenplein

In maart 1977 vindt er bij de eindhalte op het Lindenplein een heuse fotoshoot plaats.

Foto's in de bus genomen in maart 1977




























Foto's in de bus genomen in maart 1977. Chauffeur-van-dienst Peter Elie zit als een ware straaljagerpiloot achter het stuur van zijn bus. Als we door de voorruit kijken zien we nog friture Knubben liggen met de oude pui, die later vervangen is door een geheel glazen pui (nu: Friture Snackpoint). Als je goed kijkt zie je rechts achter het raam nog de apparatuur staan waar de frieten gebakken werden. Rondom het plein wordt nog volop gebouwd. In de bus zitten een aantal reizigers geduldig te poseren. We zien onder andere mevrouw Maria Zaar-Hovens aan de rechterkant met de bril zitten. Wellicht herkent u nog een bekende of familie? Geef dan de naam door aan de redactie, zodat we deze kunnen vermelden.

Van rondje Lindenplein naar rondje Hovenbuurt

In juni 1977 werden deze mooie zwartwit foto's gemaakt aan de Ambyerstraat Noord en Lindenplein














In juni 1977 werden deze mooie zwartwit foto's gemaakt aan de Ambyerstraat Noord en Lindenplein. In juni 1977 maakt de bus nog steeds het “rondje Lindenplein”. Bij de voormalige Euro Meatpack (nu: GBB Maastricht) slaat de bus rechtsaf om een rondje om het plein te rijden. De medewerkers van de Meatpack hebben blijkbaar net pauze en lopen een rondje over het plein. In november 1977 zijn de hoofdwegen van de Hovenbuurt kennelijk geschikt genoeg om de bus hierover te laten rijden. Op 22 november 1977 maakt Laurent Bollen onderstaande foto’s van de “nieuwe” busroute door de Hovenbuurt.

De Hovenbuurt was op een aantal aspecten nieuw voor die tijd. De buurt was gebouwd op basis van het concept “woonerf”. Het concept woonerf werd in 1968 ontwikkeld door stedenbouwkundige Niek de Boer. Hij ontwierp in de uitbreidingswijk Emmerhout in Emmen straten en pleinen waar de auto ondergeschikt was aan de voetganger en fietser. Voor het eerst werden woonstraten niet gebruikt als doorgaande straat, maar werd er gewerkt met hoofdstraten voor het doorgaande verkeer en met woonstraten die alleen bedoeld waren voor bestemmingsverkeer. Door rijbaanversmallingen, drempels, bloembakken, bankjes en speeltoestellen wilde hij het verkeer afremmen en straten omvormen tot verblijfsruimte. Later zijn ook heel veel bestaande wijken nog aangepast aan dit principe.

In de Hovenbuurt zijn de doorgaande wegen (dus ook de busroute) geasfalteerd, de woonerven zijn beklinkerde straten en pleinen.

De bus rijdt de Beukenhoven in waar nog volop wordt gebouwd.















De bus rijdt de Beukenhoven in waar nog volop wordt gebouwd.


Nadat de bus de Beukenhoven in reed nadert de bus hier het kruispunt met de Plataanhoven. Achter de bus zien we alleen een bouwkeet staan. De Dennenhoven (links) is er nog niet. Dat zijn alleen nog weilanden en fruitbomen. De bushalte bij de Dennenhoven is er wel al. Als de bus de bocht om gaat, zien we dat in de Plataanhoven en Achter de Hoven ook nog volop gebouwd wordt.




























Nadat de bus de Beukenhoven in reed nadert de bus hier het kruispunt met de Plataanhoven. Achter de bus zien we alleen een bouwkeet staan. De Dennenhoven (links) is er nog niet. Dat zijn alleen nog weilanden en fruitbomen. De bushalte bij de Dennenhoven is er wel al. Als de bus de bocht om gaat, zien we dat in de Plataanhoven en Achter de Hoven ook nog volop gebouwd wordt.

Rust roest

Op zijn laatste halte...

Een aanslag op de bus? Nee, maar niet alle bussen hadden het geluk om rijdend Amby te verlaten. Op de foto staan 2 uit dienst genomen stadsbussen op het terrein van Crijns Sloopwerken aan de Molenweg te wachten om te worden gesloopt. Foto genomen vanaf de Molenweg.

Trivia

- Deel 1 in deze reeks over de stadsbus: 36 jaar de stadsbus in Amby deel 1

- Deel 2 in deze reeks over de stadsbus: 36 jaar de stadsbus in Amby deel 2