Coronavirus in Amby 2020 deel 3
Coronavirus in Amby 2020 deel 3 is het derde overzicht van allerlei info met betrekking tot de uitbraak en bestrijding van het coronavirus. Zie ook deel 1 en deel 2.
27 april 2020 een momentopname
Zoals in deel 1 en 2 reeds vermeld, is de coronacrisis het onderwerp van gesprek in de hele wereld. Dus ook in Amby. Alle media besteden enorm veel aandacht aan oorsprong, verloop, gevolgen en natuurlijk aan de drastische maar noodzakelijke maatregelen, die genomen zijn door overheid in overleg met RIVM. Een aantal begrippen is in een tijdsbestek van maand gemeengoed geworden. Neem de ‘anderhalve meter-samenleving’. Een mooi woord om te scrabbelen. Maar dat is echter een spel. De praktijk wil echter, dat we ons allemaal conformeren aan de matregel: ‘Houdt afstand’
Versoepeling van de maatregelen
Premier Rutte maakte 27 april j.l. bekend in zijn 2-wekelijkse persconferentie, dat er vanwege de gunstige ontwikkelingen een versoepeling van de regels plaats zal vinden. Het aantal opnames op de IC-afdelingen van de ziekenhuizen liep gestaag terug tot een niveau, dat ruimte aan de afdelingen bood om de reguliere zorg en opnames van de IC ook gewaarborgd konden worden Twee van de belangrijkste aanpassingen per 11 mei 2020: De kapper en een aantal andere contactberoepen mocht weer open gaan en daarnaast zeker ook belangrijk: de basisscholen mochten ten delen weer open. En dat gebeurde ook in Amby.
Een bezoek aan Kapsalon Wintjens
Het verlangen, dan wel de hoop van heel veel mensen ligt in de behoefte aan een bezoek aan de kapper. Zo ook hier in ons dorp. Een van de oudere en bekende kapsalons van Amby is Kapsalon Wintjens, gevestigd aan de Ambyerstraat Zuid, nabij de kerk. Bij binnenkomst wordt je gelijk geconfronteerd met de vraag om handschoenen te dragen en een mondkapje voor te doen. Roger en Peggy staan beiden al klaar, eveneens met dezelfde bescherming, om de klant te bedienen. Tijdens de knipbeurt vertelt Roger over zijn beleving van de crisis, het verloop, de consequenties voor de zaak, inclusief de maatregelen tijdens de afgelopen weken.
Persoonlijke beleving
Roger: “Het is bekend, dat ik problemen heb met mijn luchtweg, zij het in lichte mate. Toen de maatregelen om te sluiten vanwege het virus nog niet bekend waren, heb ik al overwogen om de zaak te sluiten. Niet alleen vanwege het besmettingsgevaar van mijn klanten, maar vooral voor mijn eigen gezondheid. Ik was zeer bezorgd”. De intelligente lockdown kwam in feite in eerste instantie voor Roger zogezegd ‘goed’ uit. In zekere zin was hij dan ook opgelucht. Gedurende de eerste weken werd echter al heel snel duidelijk, dat de sluiting van de zaak een verhaal van de langere termijn zou worden. Roger: “Hoewel ik thuis een fijne tijd had met mijn gezin, ik had namelijk tijd om samen het huishouden te doen, te klussen of om met mijn zoontje te voetballen, etc. Dat vond ik prima. Samen gezellig thuis te zijn.” Maar gezelligheid bleek ook in huize Wintjens niet alleen zaligmakend. Wat er is uiteindelijk ook een zakelijk belang. Vragen staken de kop op. De belangrijkste: “Waar is de balans tussen de zaak sluiten en inkomsten”. En ook: : “Waar is de balans tussen persoonlijke veiligheid en klantveiligheid”?
Overleg
In Amby bevinden zich meerdere kapsalons. En afgelopen weken is er kontakt en goed overleg geweest met de collega’s. Een App-groep werd geformeerd. Voorstellen kwamen op de digitale tafel. Elke deelnemende ondernemer zocht naar mogelijkheden om de klant ten dienst te staan. Maar de belangen zijn niet één op één te leggen. Sommige collega’s hebben meerdere belangen. ‘Een horeca-functie in combinatie met de kapsalon vraagt een andere benadering, dat is logisch”.
Versoepeling
Dolblij waren Roger en Peggy, toen Premier Rutte aankondigde dat hun praktijk weer open mocht. De plannen, de indeling, die ze vooraf al gemaakt hadden, konden ze nu toetsen in de praktijk. Handschoenen, desinfecterende vloeistof voor gereedschap, mondkapjes waren snel voorradig. De wachtlijst met afspraken werd doorgespit en de vaste klanten werden verwittigd voor een nieuwe afspraak. “Wat waren we gelukkig toen al heel snel bleek, dat vrijwel onze gehele klantenkring ons trouw gebleven was. Roger straalt lichtelijk, als hij vertelt, dat zijn klantenkring blij is weer te kunnen komen, maar ook, dat ze alle begrip uitspreken voor de nieuwe situatie, die gecreëerd was door Peggy en Roger. “Och”, zegt Roger, “ik zag heus wel aan passanten in mijn omgeving, die mooi geknipt erbij liepen, dat ze professioneel door een collega ergens, of door moeder-de-vrouw bijgewerkt waren.
Toekomst
Het afrekenen geschiedt ook met passende maatregelen en voordat de volgende klant plaatsneemt, geeft Roger nog aan een fijn gevoel te hebben, weer aan de slag te kunnen, maar tevens spreekt hij de hoop uit, dat alle Ambysche collega-ondernemers ook weer snel aan de slag kunnen. “De opstartfase is druk, we werken hard. Maar het geeft een goed gevoel weer paraat te staan voor onze klanten.”